Programy szkoleń – szkolenia miękkie
Warsztat 1: Cele i efekty uczenia się w dydaktyce szkoły wyższej
Czas trwania: 3h
Cel ogólny: Doskonalenie umiejętności określania celów i efektów uczenia się w dydaktyce szkoły wyższej
Zakładane efekty uczenia się:
Po ukończeniu szkolenia uczestnik
w zakresie wiedzy:
– scharakteryzuje z dydaktycznego punktu widzenia pojęcia: cele uczenia się, efekty uczenia się, wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne, metody nauczania,
– wyjaśni taksonomię celów nauczania – uczenia się,
w zakresie umiejętności:
– określi efekty uczenia się w obszarze wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych,
– dobierze metody realizacji efektów uczenia się,
w zakresie kompetencji społecznych:
– będzie współpracował w pracy nad dokumentacją dydaktyczną w zespole profesjonalistów,
– uzasadni znaczenie wyznaczania celów uczenia się w poszczególnych obszarach kształcenia.
Temat 2. Aktywizacja studentów w procesie dydaktycznym
Czas trwania: 6h
Cel ogólny: Poznanie metod aktywizujących w procesie dydaktycznym oraz sposobów ich stosowania.
Zakładane efekty uczenia się:
Po ukończeniu szkolenia uczestnik
w zakresie wiedzy:
– przedstawi model uczenia się oraz jego zastosowanie w projektowaniu działań dydaktycznych
– opisze wybrane metody aktywizujące
w zakresie umiejętności:
– motywuje studentów do pracy metodami aktywizującymi na zajęciach
– stosuje wybrane metody aktywizujące w pracy dydaktycznej ze studentami,
w zakresie kompetencji społecznych:
– dzieli się swoim doświadczeniem w pracy metodami aktywizującymi z innymi nauczycielami
– zachęca inne osoby z zespołu Zakładu lub Katedry do podejmowania innowacji pedagogicznych
Temat 3. Metoda dramy w symulacji medycznej
Drama jest metodą z obszaru aktywnych metod dydaktycznych opartą na doświadczeniach szczególnie brytyjskich pedagogów wykorzystujących techniki teatralne w edukacji. Różni się jednak znacząco od działań teatralnych, ponieważ rola, odgrywanie ról i świat fikcyjny nie służą komunikacji z publicznością czy rozwojowi kreatywności uczestników, a doświadczeniu i uczeniu się nowych kompetencji dzięki zanurzeniu poprzez rolę w wykreowanym świecie. Dzięki temu idealnie pasuje do tworzenia bezpiecznej i bliskiej rzeczywistości sytuacji odgrywania w trakcie symulacji medycznej.
Cel ogólny: Zapoznanie z możliwościami zastosowania metody dramy w dydaktyce medycznej, wzbogacenie metody symulacji medycznej oraz zapoznanie z podstawowymi narzędziami dramy w realizacji celów symulacji medycznej
Zakładane efekty uczenia się:
Po ukończeniu szkolenia uczestnik
w zakresie wiedzy:
– wyjaśni główne założenia teoretyczne dotyczące wykorzystania dramy w edukacji,
– opisze zasady wykorzystania poszczególnych technik dramy w symulacji medycznej,
w zakresie umiejętności:
– stworzy fikcyjne otoczenie narracyjne do symulacji medycznej,
– wykorzysta technikę Nauczyciela w roli w symulacji medycznej,
– skorzysta z techniki hot-sittingów jako ewaluacji symulacji medycznej,
w zakresie kompetencji społecznych:
– utrzyma zaangażowanie w rozwój własny oraz studentów,
– będzie poszukiwał kreatywnych strategii dydaktycznych.
Warsztat 4. Efekty uczenia się w obszarach kompetencji społecznych. Jak kształcić i jak oceniać
Czas trwania: 9h
Cel ogólny: Doskonalenie umiejętności określania efektów uczenia się w obszarach kompetencji społecznych oraz wypracowanie narzędzia do obserwacji i oceny kompetencji społecznych studentów
Zakładane efekty uczenia się:
Po ukończeniu szkolenia uczestnik
w zakresie wiedzy:
– wyjaśni pojęcie kompetencje społecznych,
– odróżni kompetencje społeczne od pozostałych obszarów uczenia się,
w zakresie umiejętności:
– określi zakres obserwacji kompetencji społecznych studentów,
– stworzy skalę oceny kompetencji społecznych studentów,
– zaprojektuje narzędzie do obserwacji i oceny kompetencji społecznych studentów.
w zakresie kompetencji społecznych:
– w szerszym zakresie niż dotychczas będzie udzielał wsparcia i otrzymywał wsparcie w zespole dydaktycznym,
– uzasadni znaczenie opracowania narzędzia do obserwacji i oceny kompetencji społecznych studentów.
Temat 5. Proces grupowy w pracy dydaktycznej
Czas trwania: 3h
Cel ogólny: Wykorzystanie procesu grupowego w nauczaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji
Zakładane efekty uczenia się:
Po ukończeniu szkolenia uczestnik
w zakresie wiedzy:
– charakteryzuje poszczególne etapy procesu grupowego,
– opisze cykl kolba w odniesieniu do realizacji celów dydaktycznych,
w zakresie umiejętności:
– rozpoznaje struktury komunikowania się w grupie,
– określi system wartości i norm, którymi kieruje się grupa,
– wykorzysta proces grupowy do realizacji założonych celów pracy dydaktycznej,
w zakresie kompetencji społecznych:
– będzie dostosowywał swoją rolę jako nauczyciela do etapu procesu grupowego,
– będzie korzystał ze wsparcia zespołu dydaktycznego do pracy z grupą stududentów.
Temat 6. Metody narracyjne w dydaktyce medycznej
Czas trwania: 6 godzin
Narracja według wielu badaczy jest jednym z głównych narzędzi poznawania świata przez człowieka. Powrót do narracyjności w pedagogice i korzystanie z opowieści w pracy dydaktycznej angażuje uczestników i stwarza wiele możliwości do stawiania badawczych hipotez. We współczesnej medycynie w drugiej połowie XX wieku pojawił się bardzo ciekawy nurt medycyny narracyjnej, która w sensie teoretycznym stanie się bazą dla edukacji w trakcie warsztatów.
Cel ogólny: Zapoznanie z podstawowymi zasadami medycyny narracyjnej oraz poznanie technik narracyjnych w dydaktyce medycznej
Zakładane efekty uczenia się:
Po ukończeniu szkolenia uczestnik
w zakresie wiedzy:
– opisze główne cechy nurtu narracyjnego w medycynie
– scharakteryzuje zasady konstruowania i stosowania technik narracyjnych w trakcie zajęć dydaktycznych
– wyjaśni narracyjny charakter procesów chorowania i zdrowienia
w zakresie umiejętności:
– poprowadzi zajęcia z wykorzystaniem technik narracyjnych
– zastosuje pojęcia charakterystyczne dla nurtu medycyny narracyjnej w rozwijaniu kompetencji studentów
W zakresie kompetencji społecznych:
– będzie posługiwał się słowem i opowieścią w celu usprawnienia procesu komunikacji interpersonalnej
Temat 7: Metody wizualne w dydaktyce medycznej
Czas trwania: 3h
Cel ogólny: Zastosowanie myślenia wizualnego w pracy dydaktycznej
Zakładane efekty uczenia się:
Po ukończeniu szkolenia uczestnik
w zakresie wiedzy:
– wyjaśni teoretyczne podstawy myślenia wizualnego,
– zaargumentuje dlaczego myślenie wizualne pomaga w dydaktyce medycznej,
w zakresie umiejętności:
– zastosuje techniki myślenia wizualnego podczas przekazywania wiedzy,
– będzie używał narzędzi i technik rysunkowych podczas prowadzenia zajęć dydaktycznych,
w zakresie kompetencji społecznych:
– będzie świadomie komunikował się za pomocą obrazu i rysunku,
– zwiększy kreatywność w podejściu do przekazywania informacji.
Temat 8. Neurodydaktyka w pracy nauczyciela akademickiego
Czas trwania: 9h
Cel ogólny: Podjęcie refleksji nad procesem dydaktycznym i jego neurobiologicznymi uwarunkowaniami oraz wykorzystanie nowoczesnych teorii regulacji układu nerwowego w procesie dydaktycznym
Cele szczegółowe:
Zakładane efekty uczenia się:
Po ukończeniu szkolenia uczestnik
w zakresie wiedzy:
– wyjaśni pojęcia: neurodydaktyka, teoria poliwagalna,
– zinterpretuje rozwój neuroafektywny,
– przedstawi model trójjedynego mózgu wg Paul’a MacLean’a,
– przedstawi zastosowania nowoczesnych narzędzi regulacji napięcia błędnego na przykładzie „Safe and Sound Protocol” Stevena Porgesa
w zakresie umiejętności:
– dokona analizy strefy biegłości oraz strefy najbliższego rozwoju studenta,
– rozpozna stany regulacji układu nerwowego studenta i dostosuje do niego interwencję dydaktyczną
– rozpozna bariery w procesie nauczania,
– zastosuje techniki orientacji i regulacji w pracy dydaktycznej ze studentami
w zakresie kompetencji społecznych:
– w świadomy sposób zadba o autoregulację i wsparcie dla siebie jako nauczyciela,
– uzasadni znaczenie uwzględniania podejścia neurodydaktycznego w procesie nauczania.
Temat 9: Komunikacja interpersonalna w pracy wychowawczo-dydaktycznej na uczelni wyższej
Czas trwania: 6h
Głównym narzędziem współpracy między nauczycielem akademickim a studentem jest język. Znajomość fundamentalnych zasad komunikacji interpersonalnej pozwala uchronić się przed popełnianiem błędów, które blokują współpracę, aspekt motywujący zajęć dydaktycznych jak również ten wychowawczy, który odnosi się do kształcenia w zakresie kompetencji. Warsztaty z tego zakresu pomogą dydaktykom skuteczniej realizować swoje cele i doświadczać satysfakcji ze współpracy ze studentami.
Cel ogólny: Poznanie najważniejszych zasad skutecznej komunikacji w procesie dydaktycznym.
Zakładane efekty uczenia się:
Po ukończeniu szkolenia uczestnik
w zakresie wiedzy:
– scharakteryzuje podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji.
– przedstawi zasady komunikacji w obszarze werbalnym i pozawerbalnym,
w zakresie umiejętności:
– wykorzysta komunikat typu Ja w komunikacji ze studentami,
– wdroży aktywne słuchanie korzystając z parafrazowania i odzwierciedlenia,
W zakresie kompetencji społecznych:
– będzie zrozumieć i w szerszym zakresie akceptować emocje kryjące się za komunikatami ze strony studentów,
– będzie gotowy do uznania komunikacji jako niezbywalnej wartości w konstruowaniu pozytywnych relacji w pracy dydaktycznej
Temat 10. Konflikt – czyli jak radzić sobie z trudnościami w pracy dydaktycznej
Czas trwania: 6h
Cel ogólny: Zwiększenie umiejętności wykorzystania konfliktu, który nieuchronnie pojawia się w procesie uczenia się, do rozwijania kompetencji społecznych studentów.
Zakładane efekty uczenia się:
Po ukończeniu szkolenia uczestnik
w zakresie wiedzy:
– określi cechy charakteryzujące sytuację konfliktową,
– wskaże potencjał, szanse i zagrożenia związane z konfliktami student-student oraz student-nauczyciel,
w zakresie umiejętności:
– rozpozna uczucia i potrzeby uczestników konfliktu,
– zastosuje wybrane techniki asertywności,
– sformułuje konstruktywne wymagania wobec studenta.
w zakresie kompetencji społecznych:
– będzie zmotywowany do podejmowania prób rozwiązywania konfliktów,
– będzie poszukiwał zasobów organizacyjnych i społecznych, które będą pomocne w pracy nad konfliktem.
Temat 11. Ocenianie kształtujące w pracy z efektami uczenia się
Czas trwania: 6h
Cel ogólny: zapoznanie z możliwościami zastosowania oceniania kształtującego w dydaktyce medycznej
Zakładane efekty uczenia się:
Po ukończeniu szkolenia uczestnik
w zakresie wiedzy:
– przedstawia algorytm oceniania kształtującego możliwy do zastosowania podczas seminariów, ćwiczeń oraz na zajęciach laboratoryjnych,
w zakresie umiejętności:
– sformułuje komunikat „na co będziemy zwracać uwagę” w odniesieniu do nauczanego przez siebie przedmiotu,
– udzieli informacji zwrotnej opartej na zasadach oceniania kształtującego,
w zakresie kompetencji społecznych:
– jest gotów do udzielenia rzetelnej, szczegółowej, konstruktywnej informacji zwrotnej studentowi o jego postępach w nauce.